Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed

Teknikteam

Her ser vi hvad teknikteamet laver, hvilke opgaver der skal løses og hvordan proceduren er.

Ved modtagelse af input til PowerPoint

PowerPoint bliver først lavet når sætliste og tilhørende materiale er modtaget, med undtagelse af tidspres og deadline nærmes. Typisk bliver dette klaret aftenen før, da materialet ikke er modtaget før, og det endeligt er weekend.

Sætlister der er blevet udarbejdet 2-3 uger i forvejen, har det med at blive lavet om, og typisk venter jeg alligevel på modtagelsen af sætliste fra gæstekor (samt prædikenen).

 

Ved ankomst / klargøring

Er der låst: Åbnes døren og alarm slås fra, så snart eget udstyr er båret op på balkonen, og der er ankommet frivillige, der gerne vil have adgang til kælderen, låses også denne op.

Er der åbent: Gøres der klar til opstilling og tilslutning af PowerPoint PC (pt. privat bærbar)

Lys tændes så de frivillige kan komme i gang med klargøringen af lokalerne.

  • Grupperne tændes bagfra, da Gruppe 9 (halogenspots) ellers springer sikringerne grundet højt startforbrug.
  • Gruppe 4 (lys over scene), slukkes altid, da pæren i projektoren, ellers ikke rigtigt kan oplyse lærredet godt nok til at man kan se film/billeder. (Kontrasten forsvinder)
  • Er der lunt/varmt i lokalet, luftes der ud på forhånd, således at vi starter i et køligt rum, fremfor at varme et varmt lokale mere op.

 

Alt efter hvor varmt det er åbnes/aktiveres en kombination af følgende:

  • Loftlem i salen åbnes
  • Aircondition anlæg tændes
  • Vinduet over balkon åbnes
  • Nødudgang (med adgang til rum under scenen) åbnes, for at skabe gennemtræk. Den anden side er ikke smart at have åben, da der ofte står en masse udstyr af forskellig værdi.
  • Udluftningsventilator i foyer tændes (larmer, men virker)
  • Når indgangsdøren fra gaden åbnes, modvirkes det gennemtræk der er skabt at ovenstående

Udstyr bliver slæbt frem til scene og op på balkonen. Hvis det er et større kor der optræder, gøres der meget ud at nødudgange friholdes, herunder trapperne fra scenen til balkon, der fungerer som alternativ flugtvej i forhold til rydning af salen.

Der må ikke stilles stole eller andet, der hindrer flugt gennem nødvejene.

Er tiden til det, og er der behov for hjælp til opstilling af lyd/lys, hjælpes der med klargøring til lydprøve, og ledninger til lys bliver trukket og tilsluttet.

Lys justeres efter bedste evne, og kan om nødvendigt efterjusteres, efterhånden som prøverne skrider frem.

Bærbar sluttes til skærme+projektor, og tændes sammen med bærbar. Hvis der er signal på skærmkablet, når strøm til skærme tændes, plejer alle skærme selv at tænde, ellers skal disse tændes manuelt, den venstre skærm og den i midten ved balkon kan tændes med fjernbetjeningen fra balkonen. Skærmen i højre side (set fra balkon), kan ikke tændes fra balkonen, men skal fanges på gulvet.

 

Under lydprøve(r)

  • Sangtekster med fejl tilrettes, og sangform forsøges afkodet, overflødige vers skjules men slettes ikke. Da der ikke er mulighed for pauser under gudstjenesten, og der ofte er små rettelser/justeringer er jeg ikke 100% opmærksom førend jeg bliver bedt om det, (typisk kun et problem ved nye sange).

 

Inden gudstjenesten går i gang

  • Sikrer jeg mig at jeg har nok at drikke, da der bliver varmt på balkonen, og der ikke rigtigt er mulighed for at holde pauser, når vi først er kommet i gang.

 

Under gudstjenesten

Da det ikke altid er alle korledere, der er lige gode til at give synlige håndtegn, og ændringer i programmet forekommer. Lytter jeg med på afstand, hvad der bliver sagt på scenen udenfor mikrofonernes rækkevirke, dette gør at jeg også er ekstra ”følsom”, hvis eks. lydniveauet bliver for højt, idet lyden bliver forstærket på balkonen, når den bliver kastet tilbage af loft/vægge.

Hvis lyden/teknikken svigter, forsvinder koncentrationen, og det kan ske at signal overses ved vers skifte. Følger med i sangene, og prøver at aflure hvilken form sangene skal synges efter (on-the-fly).De fleste sange kan jeg genkende på, de første toner i introen, men nogle få sange minder så meget om hinanden, at jeg kan komme i tvivl hvis ikke sangen har været øver under lydprøven.

Hvis der kommer indlæg, hvor det kan være praktisk eller sjovt at få på skærmene, er jeg hurtig på tasterne og tilpasser præsentationen undervejs.

Hvis der er kommet sene rettelser, eller sætlister mv. først er modtaget på dagen, kan det forekomme at ikke alle sangtekster er på plads, hvorfor det kan være nødvendigt at dette afsluttes mens der synges.

 

Efter gudstjenesten

  • Evt. hygge/arbejdsmusik sættes på.
  • Spotlys slukkes så det hurtigere når at køle af så man kan røre ved lamperne.
  • Lys i salen tændes så man kan se hvor teknikken ligger henne (kabler og udstyr)
  • Hvis der er behov for hjælp til nedpakning af lyd og lys, igangsættes dette. (PP forbliver tændt, sammen med musikken)
  • Er der stearinlys tændt, pustes disse ud hvis jeg er den der kommer først, så er de hurtigere klar til dem der skal pakke disse sammen.
  • Mikrofonstativer flyttes væk fra scenen, så det er nemmere at komme til de resterende ledninger, og stoleopsætningen hurtigere kan komme i gang.
  • Lyd pakkes sammen, Lys pakkes sammen (og slæbes ned fra balkon og scene).
  • Inden strøm til templets mixerpult+skærme slukkes, skal projektoren have signal om at slukke, da styringen ellers ikke virker, når først strømmen er taget. (Dette sker ved tryk på betjeningspanel ved computeren)
  • Alle åbne vinduer og døre lukkes igen, lyset slukkes og alarm tilsluttes, hvis der ikke er andre der gør dette.

 

Hvem er med i teknikteamet?

Ivan